@phdthesis{oai:muroran-it.repo.nii.ac.jp:00005118, author = {赤代, 惠司 and SHAKUSHIRO, Keiji}, month = {2016-02-15, 2016-02-15}, note = {application/pdf, 近年,積雪寒冷地における既設道路橋床版は,疲労損傷や凍害による複合劣化が問題となっている。本研究では,1960年代に積雪寒冷地で施行された丸鋼鉄筋を有する鉄筋コンクリート (RC) 床版(丸鋼床版)の疲労耐久性に関する検討と共に合理的な補修補強法を確立することを目的に,丸鋼鉄筋および異形鉄筋を用いた RC 床版に関する輪荷重走行試験を実施した。また,丸鋼床版の補修補強法として新素材繊維 (FRP)材を用いた下面接着補強法と上面が凍害劣化した場合の上面補修工法およびこれらを併用する工法を提案し,輪荷重走行試験を実施してその有効性に関する検討も行っている。本論文は7章から構成されており,その概要は以下の通りである。第1章は本論文の序論であり,本研究の背景,既往の研究および目的について述べている。第2章では,本研究で使用した輪荷重走行試験機による試験方法および疲労耐久性の評価方法について述べている。第3章では,丸鋼床版の破壊性状および耐疲労特性について検討を行っている。本章では丸鋼鉄筋および異形鉄筋を用いた RC 床版の輪荷重走行試験を実施し,丸鋼床版の場合には異形鉄筋を用いた場合と比較して疲労寿命が 4割程度短くなる傾向にあることを明らかにしている。また,実験結果に基づいて丸鋼床版の疲労寿命評価式も試算し提示している。第4章では,輪荷重走行によって疲労損傷した丸鋼床版の合理的な補修補強法を確立することを目的に 炭素繊維FRP材下面接着工法を提案し,荷重走行試験によりその妥当性について検討している。実験の結果,本補強法を適用することにより,梁状化やひび割れ面の劣化が抑制され,疲労耐久性が大きく向上することを明らかにしている。第5章では,凍害劣化によって断面欠損した丸鋼床版を想定して,それぞれ樹脂系モルタルあるいはコンクリートを用いて上面補修を行った場合における疲労耐久性改善効果を輪荷重走行試験により検討を行っている。実験の結果,いずれの場合においても無損傷供試体と同程度に疲労寿命が回復できることを明らかにしている。第6章では,上面が凍害劣化を受けかつ疲労損傷を受けた丸鋼床版を想定して,前章までに提案した補修補強法を適用した場合の輪荷重走行試験について述べている。検討の結果,床版の曲げ剛性が健全時と同程度まで回復し,疲労耐久性が大きく改善することを明らかにしている。第7章は本論文の結論であり,本研究で得られた知見をまとめている。, In recent years, existing Reinforced Concrete (RC) bridge slabs constructed in snowy cold region have been severely deteriorated due to coupling fatigue with frost damage. In particular, in 1960’s, round steel bars had been used for reinforcing concrete. However, fatigue life of the RC slab has never been figured out yet.In this study, in order to investigate the fatigue failure mechanism and durability of the RC slabs reinforced with round rebar and to establish the effective repair and/or strengthening methods for those, cyclic loading tests of the full-scale RC slabs were conducted using a wheel-load running machine.In order to repair and/or strengthen the slabs reinforced with round rebar, three kinds of methods were proposed and those applicability was experimentally investigated which are: 1) a bonding method with Fiber Reinforced Polymer (FRP) sheet and/or plate to the bottom surface of the slabs; 2) filling method with resin mortar and/or concrete to the damaged upperconcrete cover of the slabs; and 3) combining method with above two methods.The dimensions of the test specimens are 2200 × 3300 × 160 mm (width × length × thickness at the center) and two sides in the longitudinal direction were simply supported and those in the transverse direction were elastically supported using H section beams. The wheel load was surcharged on the slab through the steel block to model on the contact surface of the rubber tire of vehicles. The loading amplitude was increased with stepped pass and fatigue strength was evaluated based on the Miner’s rule.From this study, following results were obtained: 1) fatigue life of the RC slab with the round rebar may be 40 % shorter than that with the deformed rebar, because of a lack of the bonding strength of the round rebar; 2) based on the experimental results, an empirical prediction formula of the fatigue life for the RC slab with round rebar was proposed; 3) Fatigue durability of the RC slab with round bars can be significantly improved applying FRP sheet and/or plate bonding method due to restraining crack developing and opening; 4) filling the damaged upper concrete cover with resin mortar and/or concrete, durability of the slab can be upgraded up to the slab without any damage; and 5) fatigue life of the RC slab with round rebar in the severe cold region can be effectively and economically prolonged applying combining above repairing and strengthening methods.}, school = {室蘭工業大学, Muroran Institute of Technology}, title = {繰返し載荷による丸鋼鉄筋を用いた道路橋コンクリート床版の耐久性に関する研究}, year = {}, yomi = {シャクシロ, ケイジ} }