@article{oai:muroran-it.repo.nii.ac.jp:00009595, author = {ASADA, Takumi and 浅田, 拓海 and 谷下, 雅義 and TANISHITA, Masayoshi}, issue = {5}, journal = {土木学会誌論文集D3}, month = {Dec}, note = {application/pdf, 生活道路における夜間の自転車走行について,速度,注視挙動,路上障害物の回避時間の計測を行 い,これらと平均路面照度との関係について分析した.その結果,平均路面照度が8.6lxから3.5lx に低下すると,走行速度には大きな変化がない一方,視線が手前路面部に低下すること,障害物 の回避時間が0.5秒以下となること,そして「明るさが不足している」「路面障害物が気になる」 などの回答者の割合が6割を超え,安心感が低下することがわかった.さらに,路上障害物に対 する意識が高い被験者ほど,平均路面照度の低下に伴う視線の低下が見られ,個人の安全意識 が実際の走行挙動に影響を与えることが示された. In this study, we analyzed the relationship between the nighttime illuminance of road surface and cycling behaviors such as driving speed, sight line angle, avoidance time of on-road obstacle. Based on the street experiments of 30 subjects, we found that the angle of sight line lowered when the road surface illuminance declined from 8.6lx to 3.5lx. In addition, when illuminance was 3.5lx, the obstacle avoidance time was reduced to approximately 0.3 seconds. This means that cyclists are hard to avoid the obstacles. Furthermore, the sight line of subjects who have a high awareness of road obstacle decreases when the road surface illuminance decrease.}, pages = {585--593}, title = {夜間の路面照度が自転車走行挙動に与える影響-生活道路を対象とした基礎的実験-}, volume = {72}, year = {2016}, yomi = {アサダ, タクミ and タニシタ, マサヨシ} }