@article{oai:muroran-it.repo.nii.ac.jp:00009629, author = {YAMAJI, Naoko and 山路, 奈保子 and SUTO, Hidetsugu and 須藤, 秀紹 and 李, セロン and LEE, Saerom}, journal = {日本語教育, Journal of Japanese Language Teaching}, month = {Aug}, note = {application/pdf, 本稿は,書評ゲームである「ビブリオバトル」を日本語パブリックスピーキング(1)入門として大学・大学院留学生を対象とする日本語授業に取り入れる試みの実践報告である。「ビブリオバトル」は,複数のプレゼンターが各自で選んだ本を紹介した後,聴衆が「最も読みたくなった本」に投票し,最多票を得た本を「チャンプ本」とする書評ゲームである。これを留学生対象の日本語コースで実施した。参加学生はそれぞれ2度プレゼンターとして書評プレゼンテーションを行った。その結果,聴衆が「チャンプ本」を選ぶというゲーム性が参加学生のモティベーションを高め,聴衆の理解や共感に対する配慮をもたらした。ビブリオバトル導入は日本語学習者のパブリックスピーキング技能向上に有効であることが示唆された。, This paper reports on the results of using Bibliobattle for developing international graduate and undergraduate students' public speaking skills. Bibliobattle is a social book review game where each participant presents a review of his/her favorite book so as to persuade as many people as possible to read it, and the audience votes for 'the champ book'. The authors used this game in a Japanese language course where each learner was required to make two book-review presentations during the course. The results revealed that the need to win the audience's interest remarkably raised the learners' enthusiasm, with enhanced consideration for the understanding and feelings of the audience. The use of Bibliobattle was indicated to be an effective method to improve learners' public speaking skills.}, pages = {175--188}, title = {書評ゲーム「ビブリオバトル」導入の試み}, volume = {155}, year = {2013}, yomi = {ヤマジ, ナオコ and ストウ, ヒデツグ} }