国道231号石狩市浜益地区の海岸道路では,高波による通行障害が多発していたことから,車両の安全通行を目的として,消波護岸の背後に防波フェンスを設置することが計画された.まず現地において越波飛沫の打ち上げ高さの観測を行い,10年確率波に対して1/20最大打ち上げ高さを用いて,防波フェンスの必要高さを決定した.さらに縮尺1/40で2次元水理模型実験を行って,設計波である50年確率波に対して, 防波フェンスに働く波圧分布を求め,それをもとに各諸元を決定した.防波フェンスの設置後,2015年10月には設計波に相当する波浪が来襲した.その後の調査によって,防波フェンスには変状が生じていないことから,現地条件に対する設計手法の妥当性が明らかとなった.
Traffic hindrances were often caused by wave overtopping under storm wave conditions on a coastal road of Route 231 at Hamamasu District of Ishikari City. In order to keep the safety passage of vehicles on the site, the necessary height of the wave splash barrier was designed based on the field data of wave overtopping. Hydraulic model tests with irregular waves of 1/40 scale were also carried out to obtain the wave force distribution acting the wave splash barrier. After the construction of the wave splash barriers, extreme storm waves, equivalent to the design wave condition, attacked the site on October, 2015. Because no damage was identified on the wave splash barriers, the applicability of the design procedures was confirmed for the prototype conditions.