WEKO3
アイテム
道路の耐久性向上に資する路床土の設計パラメータに関する研究
https://doi.org/10.15118/00010393
https://doi.org/10.15118/00010393314452d0-c1d8-4968-a040-6b44d6d1f848
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Item type | 学位論文 / Thesis or Dissertation(1) | |||||||||||||
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公開日 | 2021-06-23 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 道路の耐久性向上に資する路床土の設計パラメータに関する研究 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_db06 | |||||||||||||
資源タイプ | doctoral thesis | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15118/00010393 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
著者 |
若月, 洋朗
× 若月, 洋朗
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抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | 本研究は,道路の耐久性の向上に資するために,土質条件や気象条件,荷重載荷条件を評価可能な路床土の設計パラメータを得る方法の提案を目指したものである.設計パラメータの検討対象は,「応力依存性」,「排水条件の影響」を考慮した変形係数であり,その評価および提案を行うために,複数の異なる地盤材料を用いた室内土質試験を実施した.「舗装設計に地盤工学の研究成果を十分に反映させ,舗装下の有効応力状態の理解を深めるための更なる研究が,将来の舗装工学を改善させるための基礎となる可能性がある」との指摘(Brown, S. F., 1996)を踏まえ,道路の耐久性向上を目指すためには,設計パラメータ取得の手段に精度の高い室内土質試験の適用が必要不可欠であると考えられる.そこで,本研究では,地盤工学会基準に定められている「繰返し三軸試験(JGS0542-2009)」(以下CTX試験)および「ベンダーエレメント試験(JGS0544-2011)」(以下BE試験)から得られるデータを用いるものとした.さらに,両試験の実施によって,変形係数Eの「応力依存性」と「排水条件の影響」を評価できることから,「ベンダーエレメント併用繰返し三軸試験(以下CTX-BE試験と称す)」を新たに開発した.この試験により,ベンダーエレメントを取り付けた供試体で,排水条件を変えたCTX試験の繰返し載荷中に,BE試験を数回実施することによりせん断剛性率Gと平均有効主応力σm’の関係を評価することができる.試験に用いた地盤材料として,物理指標の異なる8種の試料を用いてCTX-BE試験を行い,各試料の試験結果と既往の研究結果との比較により試験方法の妥当性を検証した.その後,得られたデータに基づいて,舗装設計に用いるための設計パラメータとなる非排水条件下の変形係数Euとポアソン比νuおよび,排水条件下の変形係数Edとポアソン比νdを求めた.さらに,EuおよびEdについて,平均有効主応力σm’と間隙比関数f(e)をパラメータとした推定式を導いた.以上より,路床土の排水条件を考慮した舗装構造設計に必要な変形係数とポアソン比を設定するための新しい手法を提案した.本研究は,近年の環境問題や様々な社会的要請を踏まえ,舗装構造設計における環境問題解決型研究と理論的舗装設計を連携させた取組みに位置づけられる.また,応力依存性と排水条件を考慮した路床土の設計パラメータとしての変形係数の設定方法を提案した研究成果は,その連携に大いに寄与するものであると考えられる. | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to propose a method for obtaining design parameters of subgrade soil that can evaluate soil conditions, meteorological conditions, and loading conditions in order to contribute to the durability of roads. The design parameters were examined for deformation modulus that considered "stress dependency" and "effects of drainage conditions", and soil testing were conducted using multiple different soil materials in order to evaluate and propose them. "Further research to fully reflect the research results of soil engineering in pavement design and deepen the understanding of the effective stress state under pavement may be the basis for improving pavement engineering in the future." Based on the indication of (Brown, SF, 1996), it is indispensable to apply a highly accurate soil testing as a means of acquiring design parameters in order to improve the durability of the road. Therefore, the data of "Cyclic triaxial test (JGS0542-2009)" (hereinafter CTX test) and "Bender element test (JGS0544-2011)" (hereinafter BE test) specified in the Japanese Geotechnical Society standards are used in this study. Furthermore, since the "stress dependency" and "effect of drainage conditions" of the deformation modulus E can be evaluated by conducting both tests, the "Cyclic triaxial test combined with Bender element (hereinafter referred to as CTX-BE test)" is newly introduced. In this test, the BE test was performed several times during the CTX test in which the drainage conditions of the specimen with the bender element were changed, and the relationship between the shear modulus G and the mean effective stress σm' was evaluated. The CTX-BE test was conducted using eight types of geomaterials with different physical indicators, and the validity of the test method was verified by comparing the trends of the data obtained from the test results of each sample with the results of previous studies. After that, based on the obtained data, the deformation modulus Eu and Poisson's ratio νu under undrained condition and the deformation modulus Ed and Poisson's ratio νd under drained condition, which are design parameters for use in pavement design, were discussed. Furthermore, for each of Eu and Ed, an estimation formula was derived with the mean effective stress σm' and the void ratio function f (e) as parameters. Based on the above results, a new method for setting the deformation modulus and Poisson's ratio required for pavement structure design considering the drainage conditions of the subgrade soil was proposed. Based on recent environmental problems and various social demands, this research is positioned as an initiative that links environmental problem-solving research in pavement structure design with theoretical pavement design. The research results that proposed a method for setting the deformation modulus as a design parameter for subgrade soil in consideration of stress dependency and drainage conditions are considered to greatly contribute to the cooperation. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
学位授与機関 | ||||||||||||||
学位授与機関識別子Scheme | kakenhi | |||||||||||||
学位授与機関識別子 | 10103 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
学位授与機関名 | 室蘭工業大学 | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
学位授与機関名 | Muroran Institute of Technology | |||||||||||||
学位名 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
学位名 | 博士(工学) | |||||||||||||
学位の種別 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
値 | 課程博士 | |||||||||||||
学位授与番号 | ||||||||||||||
学位授与番号 | 甲第468号 | |||||||||||||
報告番号 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
値 | 甲第468号 | |||||||||||||
学位記番号 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
値 | 博甲第468号 | |||||||||||||
研究科・専攻 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
値 | 工学専攻 | |||||||||||||
学位授与年月日 | ||||||||||||||
学位授与年月日 | 2021-03-23 | |||||||||||||
日本十進分類法 | ||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||
主題 | 514 | |||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
フォーマット | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | application/pdf |